Če so se Maji motili ali če se njihov pradavni koledar mestoma napačno interpretira, bo svet stal tudi v letu 2013. Tudi če nismo preveč vraževerni, lahko napovemo, da je pred nami še eno zelo težko leto. Še celo v Vatikanu so oznanili, da si ob božiču letos prvič ne bodo mogli privoščiti jaslic na Trgu svetega Petra na lasten račun, in se priprosili donatorjem. To se res sliši skoraj apokaliptično. Sloveniji bo po napovedih evropske komisije šlo še slabše kot večini držav območja evra.
Po domačih napovedih se bo gospodarstvo skrčilo za 1,4 odstotka, po napovedih evropske komisije in OECD pa za 1,6 oziroma celo 2,1 odstotka. Brez dela bo še več ljudi, ki na ulicah že množično zahtevajo boljšo državo. Manj denarja bodo ljudje imeli, manj bodo trošili in manj bodo podjetja lahko prodala. Zato bo šlo najbolje tistim družbam, ki so v preteklosti že internacionalizirale svoje poslovanje, se strinjajo poznavalci, saj podjetja zdaj večinoma nimajo denarja za vstop na nove trge.
Da bo prihodnje leto zelo naporno in zakaj, je jasno vsem, zato raje nekaj spodbudnejšega: o priložnostih, ki jih bo leto pred nami ponudilo. In teh sploh ni tako malo. Finančno bolj zdravim se odpira vrsta tako imenovanih trgov prihodnosti, zlasti v Afriki in Aziji, kjer bodo stopnje rasti takšne, o kakršnih bomo v Evropi še nekaj časa samo sanjali. V panogah, ki jim gre slabo, se kažejo niše, v katerih bo mogoče dobro zaslužiti. V različnih industrijah bo na primer veliko posla za tiste, ki so usmerjeni v energetsko učinkovitost in zelene tehnologije. Zaradi krčenja denarja v izobraževanju bo na trgu dela tudi več strokovnjakov iz znanstvenoraziskovalnih ustanov, ki se zaradi depresivnega domačega okolja vse bolj ogledujejo za drugimi državami.
Vendar vsi ne hlepijo po tujini in bi si raje želeli ostati doma, kar bo priložnost za razvojno ambiciozne podjetnike in za to, da se znanje, v katerega je država vložila veliko, namesto v tujino prelije v gospodarstvo. Tudi denar ne bi smel biti prevelik problem, če bodo podjetja imela pametne poslovne modele in zanimive produkte, za katere bodo znala poiskati kupce. Na naslednjih straneh smo nanizali kar nekaj možnosti, kam po denar, če ga banka ne bo dala. Nasploh pa bo treba tako na državni kot podjetniški ravni pokazati precej več kreativnosti, če se bomo hoteli čim prej izvleči iz krize, kot je krčenje stroškov.
Kriza je dala lekcijo, materialno in moralno. Zdaj se vsi strinjajo, da bomo morali razmišljati drugače kot doslej in delati drugače. Podoba sveta, kakršnega smo poznali, bledi. Če so Maji napovedali konec nekega obdobja, kot jih nekateri razlagajo, potem se niso motili.