Manager

Sosed sosedu avto: poslovna ideja po tujih zgledih

Trend posojanja avtomobilov, ki je v zadnjih letih v Evropi in svetu postal že omembe vreden posel, je zasejal poslovno idejo tudi pri nas.

Izpostavljamo

FINANCE
Manager
Pogled v 2024 - gospodarske napovedi na enem mestu
Manager
ManagerRedakcija Finance Managerja Pogled v 2024 - gospodarske napovedi na enem mestu
FINANCE
Manager
TOP 101 na enem mestu
Manager
ManagerBojana Humar TOP 101 na enem mestu

Kdo je prvi med največjimi in najboljšimi, kdo je presenečenje med novinci, kdo je z devetimi zaposlenimi ustvaril 80 milijonov dobička, kdo bo letos vlagal in zaposloval, kdo je skopal največjo luknjo …

Avtor
avtor
07.03.2012 07:00
Čas branja: 5 min

V Sloveniji je promet po podatkih Agencije RS za okolje leta 2009 proizvedel 27,4 odstotka izpustov toplogrednih plinov, od tega 99 odstotkov cestni promet; številke po svetu niso nič drugačne. Nič čudnega, da človeštvo išče rešitve prometne zagate. Rešitve pa so obenem lahko tudi priložnost za zaslužek. Po drugi strani je namreč na svetu na milijone zasebnih avtomobilov, ki so razmeroma velika naložba, vendar so slabo izkoriščeni. Ena od smernic je spraviti čim več ljudi v eno vozilo, tako imenovani carpooling, druga spraviti eno vozilo med čim več ljudi, tako imenovani car sharing. Zlasti zadnji, posoja avtomobilov, je postal v svetu že kar velik posel. Ideja je padla na plodna tla tudi v Sloveniji: nastal je podjetniški projekt PosodiAvto, o katerem za zdaj lahko govorimo le v prihodnjiku.

piautzer
V tujini izposoja zasebnih avtomobilov že več let prinaša dobičke, pri nas pa se bo šele začelo. Projekt Leva Piautzerja in kolegov PosodiAvto je še v idejni fazi, a začelo naj bi se že letos.

Posojanje avtomobilov deluje na podoben princip kot mestna izposoja koles v Ljubljani in po novem tudi v Kopru: uporabniki vozilo odklenejo, uporabljajo, plačajo uporabnino, ga napolnijo z gorivom in vrnejo v obtok. Uveljavila sta se dva pristopa: vozni park zagotavlja bodisi družba, ki upravlja posojanje avtomobilov, bodisi shema vključuje zasebne lastnike, ki svoj avto oddajajo v času, ko vozila ne potrebujejo. Zadnji naj bi, kot predvideva ameriška revija Time, sčasoma prevladal nad prvim.

Izkušnje z vseh celin

Začetki izposoje avtomobila segajo že v štirideseta leta minulega stoletja v Švico, sistem, kot ga poznamo danes, pa je postal priljubljen v devetdesetih, ugotavljata Susan A. Shaheen in Adam P. Cohen z univerze v Kaliforniji v mednarodni študiji te dejavnosti. Koncept so usvojili tudi čez lužo v ZDA in Kanadi, nato še na drugih celinah. S širjenjem spleta in pametnih telefonov je ponudba eksplodirala.

Največji na svetu je danes ameriški ZipCar s 650 tisoč uporabniki in z voznim parkom 9500 vozil v 19 ameriških mestih in 250 univerzitetnih kampusih. Analitiki predvidevajo, piše Time, da se bo v različne mreže izposoje avtomobilov do leta 2016 v Severni Ameriki vključilo 4,4 milijona ljudi. V Evropi sta se najbolj uveljavila nizozemsko-nemški Greenwheels (v Nemčiji prej StattAuto) ter britanski Streetcar. Kot prvi, ki se je domislil izposoje že obstoječih avtomobilov med ljudmi (pristop peer-to-peer), se oglašuje sistem WhipCar iz Velike Britanije, v Londonu naj bi letos zaživela še medsosedska izposoja easyCar. Podoben sistem poznajo tudi v Španiji pod imenom Social Car in Franciji, kjer je CityZenCar.

Ekonomske in ekološke prednosti

Avtorja raziskave napovedujeta, da bo ponudba izposoje avtomobilov še rasla, saj pomeni sistem rešitev v preobilju pločevine in alternativo pomanjkljivemu javnemu prevozu, izboljšuje socialne odnose, predvsem pa niža stroške in negativne vplive na okolje. Eno posojeno vozilo, ugotavljata Shaheen in Cohen, nadomesti od štiri do deset avtomobilov v Evropi ter od šest do 23 v Severni Ameriki, uporabniki pa z njim v povprečju prevozijo 44 odstotkov manj kilometrov. Izpusti so s tem manjši za 39 do 54 odstotkov, nekateri ponudniki v svoj vozni park vključujejo tudi električna ali hibridna vozila.

Izposoja tudi v Ljubljani

Karavani smo se z novim letom pridružili tudi v Sloveniji: skupina mladih podjetnikov je na noge (oziroma splet) postavila storitev PosodiAvto (www.posodiavto.si). »Po naših podatkih je v Ljubljani od 20 do 30 odstotkov prebivalcev, ki avto uporabljajo le nekajkrat na teden. Povprečno se z njim vozijo uro in pol na dan, preostali čas avto miruje. Z našo storitvijo želimo zato lastnike takih avtomobilov spodbuditi, da jih medtem posojajo drugim in s tem zmanjšajo količino avtomobilov na cesti,« pojasnjuje soustanovitelj Lev Piautzer.

Projekt je trenutno še na začetku, v dveh letih pa Piautzer pričakuje, da bo postal dobičkonosen. Do konca leta želi v Ljubljani ponujati 200 vozil. Storitev cilja predvsem na mlade, stare od 25 do 35 let, ki še niso tako navezani na avtomobile, imajo raznolik življenjski slog in so (sploh v teh časih) brez višjega rednega dohodka. Kot posojevalce avtomobilov Piautzer vidi Ljubljančane, ki avtomobil uporabljajo zgolj občasno ali samo ob koncu tedna, pozneje pričakujejo, da se bodo sistemu pridružili tudi vozači iz primestij.

V začetni fazi bo sistem deloval na ravni soseske oziroma lokalne skupnosti: lastniki bodo vozila ponujali v bližini živečim ali delujočim članom storitve. Piautzer se je zato po pomoč obrnil na Mestno občino Ljubljana (MOL), a ker je projekt še nedorečen, tudi konkretnega sodelovanja še ni. So pa na MOL-u za to zainteresirani in bodo, ko bo projekt dodelan, razmislili o možnosti sodelovanja pri obveščanju v soseskah ter zagotavljanju posebnih parkirnih prostorov v soseskah in v mestnem središču.

Odklepanje s ključi ali kartico

Lastnik takega avtomobila in njegov izposojevalec se registrirata na spletni strani PosodiAvto.si. Lastnik določi urnik in lokacijo, kdaj bo vozilo na voljo ter ceno, lahko še druge pogoje uporabe (dovoljeno kajenje v avtu, prevažanje domačih živali, največ prevoženih kilometrov ipd.). Izposojevalci plačujejo članarino. Ko izposojevalci po spletu ali pametnem telefonu izberejo trenutno razpoložljivo vozilo za rezervacijo, to najprej potrdi lastnik. Kolikšni bodo članarina ter zavarovanje vozila in oseb, še ne vedo, priporočena cena najema pa bo pet evrov na uro oziroma 25 na dan (brez stroškov za gorivo).

Ključe vozil lahko lastniki uporabnikom predajo osebno (in s tem povečajo medsebojno zaupanje, a upočasnijo postopek) ali vgradijo napravo GPS, ki uporabnikom s pomočjo pametnega telefona omogoča odklepanje vozila. Napravo bo priskrbel PosodiAvto, financirali jo bodo lastniki sami, a se jim bo vložek z izposojo hitro povrnil, je prepričan Piautzer.

Kaj pa varnost?

Najpomembnejša bosta varnost ljudi in miren spanec lastnikov, zato bodo ponujali zavarovanja zunanjih partnerjev. PosodiAvto bo sprejel le vozila, ki bodo ustrezala pogojem uporabe, prav tako bodo posebni pogoji za sprejem voznikov, zagotavlja Piautzer. Z zavarovalnicami pogovori še potekajo. Z napravo GPS bodo lahko lastniki tudi v vsakem trenutku vedeli, kje je njihovo vozilo. Če bodo uporabniki poškodovali ali umazali vozilo, jih bodo oglobili, zatrjuje Piautzer, saj se bodo v sistem registrirali s kreditno kartico. Za še več varnosti in medsebojnega zaupanja bodo poskrbeli na spletnem portalu, saj bodo lahko lastniki in uporabniki vpisovali izkušnje drugega z drugim.

Računica

Zaslužki niso zanemarljivi

Stroški izposoje avtomobila so brez dvoma neprimerno nižji od lastništva, izposoja pa se splača tudi lastniku: če svoje vozilo ponuja deset ur na teden po pet evrov na uro, lahko v mesecu dni zasluži 400 evrov. Lastnik Steve Morris iz San Francisca, kot piše Time, je od marca lani do januarja letos z 68-kratno izposojo svojega forda escapa zaslužil 2860 dolarjev.

Nevarnost - Priložnost

Pridružuje se tudi avtomobilska industrija

Posojanje avtomobilov v temelju ni ravno dobra novica za avtomobilsko industrijo, ki seveda hoče prodati čim več avtomobilov. Vendar so proizvajalci v car sharingu sčasoma prepoznali priložnost in tudi sami sedli na ta vlak. Na posodo dajejo svoje lastne avtomobile, kar je po eni strani vir prihodka, po drugi strani pa tudi promocija avtomobilov določene znamke, zaradi česar se utegnejo uporabniki pozneje odločiti tudi za nakup. Zlasti radi se odločajo za ponudbo električnih avtomobilov.

BMW je v Berlinu, Düsseldorfu in Münchnu nedavno zagnal projekt DriveNow. DaimlerjevCar2Go v Severni Ameriki in Evropi ponuja zgolj električne smarte, enako Auto bleue v Nici in Autolib v Parizu, ki je začel delovati lanskega decembra. S hibridi se poigravata kanadski AutoShare ter ameriška I-GO in PhillyCarShare.

Proizvajalci avtomobilov so tako začeli konkurirati svojim naravnim sovražnikom − podjetjem, ki organizirajo medsebojno izposojo avtomobilov. A ne vedno. General Motors je lansko jesen vložil tri milijone dolarjev v zasebno podjetje RelayRides, ki v ZDA lastnikom avtomobilov omogoča, da svoje avtomobile posojajo ljudem po ceni, ki jo sami določijo. Od začetka projekta junija 2010 se je med posojevalce sicer vpisalo le pet tisoč ljudi. Voznemu parku zasebnih lastnikov se bodo po novem pridružili tudi GM-ovi avtomobili.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
FINANCE
Transport in logistika
Čiščenje mest: predlog komisarke Bulc napoveduje razcvet prometne telematike
Transport in logistika
Transport in logistikaNataša Koražija Čiščenje mest: predlog komisarke Bulc napoveduje razcvet prometne telematike 3

Evropska komisarka za promet Violeta Bulc namesto izgona dizlov predlaga poenoten evropski elektronski sistem zaračunavanja dajatev

FINANCE
Okolje & energija
(Volitve v Ljubljani, 3.) Logar, Janković, bodo dizli še lahko vozili po Ljubljani?
Okolje & energija
Okolje & energijaBorut Hočevar (Volitve v Ljubljani, 3.) Logar, Janković, bodo dizli še lahko vozili po Ljubljani? 2

Objavljamo odgovora kandidatov za ljubljanskega župana na tretje iz serije okoljsko-energetskih vprašanj.

FINANCE
Manager
Slovenci imajo izjemno močen značaj, a se tega ne zavedajo
Manager
ManagerSmilja Štravs Slovenci imajo izjemno močen značaj, a se tega ne zavedajo

Oblikovalka Ljubica Čehovin - Suna je ena izmed pionirjev oblikovanja turističnih spominkov tako v Ljubljani, kjer živi že četrt stoletja, kot v Beogradu, kjer je bila rojena. Pred leti je zasnovala projekt Zajtrk s Plečnikom, ki je, čeprav ne posebej komercialno uspešen, postal ljubljanska turistična ikona.

FINANCE
Nova revija Finance: panoge prihodnosti
PRO
Finance
NOVA REVIJA FINANCE
Finance PRO Nova revija Finance: panoge prihodnosti (PRO)

Vabljeni v zakulisje šestih prepletenih panog prihodnosti

FINANCE
Dražbe
Rastoder prodaja Stožice. Kaj pravzaprav želi?
Dražbe
DražbePetra Sovdat Rastoder prodaja Stožice. Kaj pravzaprav želi? 7

Kralj banan Izet Rastoder bi začel gradnjo trgovskega dela Stožic, a, kot pravi, ne najde skupnega jezika z MOL glede skupnih površin

FINANCE
Članki
Kaj lahko sami storimo za manjšo gnečo v Ljubljani
PRO
Članki
ČlankiFinance PRO Kaj lahko sami storimo za manjšo gnečo v Ljubljani (PRO) 6

V Ljubljano vsak dan zapelje več kot 120 tisoč vozil, le v ljubljanski BTC City od 34 do 45 tisoč. MOL je že sprejel ukrepe za razbremenitev glavnega mesta. Še več pa lahko naredite sami s pametno uporabo avtomobila.

FINANCE
Podražitev vrtcev tudi v Ljubljani? Pri Jankoviću še preračunavajo
Finance
Jurij Šimac Podražitev vrtcev tudi v Ljubljani? Pri Jankoviću še preračunavajo 3

Na MOL bodo preverili stroške plač, pa tudi materiala. Že zdaj pravijo: Celotnih dodatnih stroškov ne bomo več mogli pokriti zgolj iz proračuna MOL

FINANCE
Nova revija Finance: panoge prihodnosti
PRO
Finance
NOVA REVIJA FINANCE
Finance PRO Nova revija Finance: panoge prihodnosti (PRO)

Vabljeni v zakulisje šestih prepletenih panog prihodnosti