Manager

Prejeli smo: Zakaj ne bi podjetij prodali državljanom?

Izpostavljamo

FINANCE
Manager
Lestvica TOP 101: To so najboljši med največjimi in tako meljejo inflacijo
Manager
TOP 101
ManagerJure Ugovšek Lestvica TOP 101: To so najboljši med največjimi in tako meljejo inflacijo 1

Predstavljamo celosten pregled največjih slovenskih skupin in družb ter najboljših med njimi.

FINANCE
Manager
To je lestvica 100 najboljših in največjih slovenskih podjetij
Manager
MANAGER: TOP 101
ManagerJure Ugovšek To je lestvica 100 najboljših in največjih slovenskih podjetij 5

Sestavili smo lestvici največjih slovenskih podjetij in najboljših med njimi.

12.02.2015 22:00
Čas branja: 3 min

Nobeni slovenski vladi doslej ni uspelo oblikovati racionalne strategije lastninskega in organizacijskega preoblikovanja družbenega in pozneje državnega premoženja oziroma podjetij.

Pogledi na nadaljnjo privatizacijo so pri slovenskih politikih in drugih družbenih akterjih zelo različni. Vsem pa je skupno stališče, da je za vsako ceno treba ohraniti delovna mesta, da bodo ljudje imeli delo, ustrezno plačo in da bodo plačevali davke.

Bolj desno usmerjene stranke in njihovi pristaši zagovarjajo popolno (raz)prodajo državnega premoženja. Po njihovem mnenju Slovenija za upravljanje državnih podjetij in drugih organizacij z državnim premoženjem nima sposobnih managerjev. Za managerje državnih podjetij in drugih organizacij, na primer bank, njihove ugotovitve povsem držijo, saj velika večina državnih podjetij in drugih organizacij povzroča izgubo namesto dobička. Pri tem ne upoštevajo dejstva, da so bili na čelo državnih podjetij in drugih organizacij z državnim premoženjem imenovani ljudje po strankarski ali drugi pripadnosti z neustreznimi kompetencami. Osnovni namen delovanja takšnih managerjev ni bilo učinkovito in uspešno poslovanje, ampak uresničevanje interesov lastnikov oziroma oblastnikov.

Omenjeni pristaši vsesplošne privatizacije pri vsem tem pozabljajo, da slovenski managerji zagotavljajo konkurenčno proizvodnjo in izvoz slovenskega gospodarstva v obsegu več kot 26 milijard evrov. Nepriznavanje tega dejstva pomeni veliko sprenevedanje in žalitev slovenskih managerjev in slovenske managerske stroke nasploh. Sposobni in odgovorni (zlasti tuji) lastniki naj bi zagotavljali Slovencem le delovna mesta, da bi bili ti sposobni plačevati davke in služiti tujim gospodarjem. Omenjena možnost ponuja torej strategijo hlapčevskega odnosa in odvisnosti Slovencev od tujih gospodarjev.

Nobena dosedanja vlada ni bila sposobna racionalnega upravljanja in gospodarjenja z družbenim in pozneje državnim premoženjem. Vse to je povzročilo, da smo se brezglavo zadolževali in ustvarjali blaginjo na račun bodočih generacij.

Umno ravnanje slovenske vlade bi bilo, da bi zaustavila začeto (raz)prodajo državnega premoženja, dokler ne bi izoblikovala strategije nadaljnjega razvoja Slovenije in s tem povezane privatizacije. V predvolilni kampanji so predstavniki zdaj vladajoče najmočnejše stranke obljubljali, da se bodo zavzemali za nadzorovano in premišljeno privatizacijo. Zdaj je čas, da te svoje obljube izpolnijo. Odgovornost, kredibilnost in verodostojnost do svojih volivcev in slovenskih državljanov bi morale biti večje ter močnejše kot zahteve tujih akterjev, čeprav skupne združbe evropskih držav.

Zgodovina nas uči in slovenska praksa to potrjuje, da je država v večini primerov slab gospodar. Privatizacijo državnega premoženja moramo nadaljevati in najti odgovorne ter kompetentne lastnike in upravljavce državnega premoženje.

Za nadaljnjo privatizacijo državnega premoženja Slovenija potrebuje skupno, s konsenzom dogovorjeno strategijo vseh odgovornih nosilcev političnih in strokovnih funkcij. V nadaljevanju bo prikazanih nekaj izhodišč za oblikovanje takšne strategije.

Iskanje le tujih lastnikov in tujih upravljavcev je nedopustno in žaljivo za slovenske managerje in celotno managersko stroko. Slovenski ljudje so ustvarili državno premoženje. Prav bi bilo, da se privatizacija izvede predvsem v korist državljanov in državljank Slovenije.

Slovenski varčevalci imajo po sicer nepreverjenih podatkih več kot 16 milijard evrov prihrankov v obliki depozitov pri različnih bankah. Prihranki Slovencev presegajo vrednost državnega premoženja. Ne glede na slabe dosedanje izkušnje malih delničarjev bi gotovo veliko število slovenskih varčevalcev kupilo delnice, če bi se jim ponudile. Pričakovati je, da bi bili državljani Slovenije pripravljeni kupiti delnice le tistih državnih podjetij, ki že zdaj ustvarjajo dobiček. Takšnih podjetij pa je tudi nekaj v Sloveniji.

Vrednost podjetij v državni lasti je zdaj nekajkrat manjša, kot je bila v predkriznem obdobju. Zato ni čudno, da imajo tujci velik interes za nakup tako razvrednotenih podjetij. Zato prek evropske komisije in različnih institucij izvajajo pritisk na slovensko vlado, da je treba privatizacijo nadaljevati ne glede na ceno. Po tako nizki ceni z nekajkratnim diskontom bi bili TUDI slovenski državljani gotovo pripravljeni kupovati delnice in varčevati v delnicah s pričakovanim večjim bodočim donosom, namesto da imajo depozite pri različnih bankah. S prodajo delnic deležev države v podjetjih bi država pridobila potrebni denar, slovenski državljani pa bi si zagotovili večjo socialno varnost in preprečili (raz)prodajo državnega premoženja.

Eden od virov za nakup delnic privatiziranih državnih podjetij bi lahko bil tudi denar Slovencev, ki je bil prenesen v različne finančne oaze. Država bi morala imeti interes, da bi se tega denarja čim več vrnilo nazaj v Slovenijo. To bi lahko naredila s posebno amnestijo imetnikov denarja v finančnih oazah, s tem da se jih ne bi spraševalo, od kod jim denar, in država ne bi izvajala nikakršnih sankcij. Povrnjeni denar bi njegovi imetniki lahko porabili za nakup delnic privatiziranih državnih podjetij.

Za uresničitev omenjene strategije privatizacije državnih podjetij naj bi slovenska vlada pripravila seznam podjetjih za prodajo svojim državljanom. Na seznam naj bi vključila že zdaj donosna in perspektivna podjetja.

S prodajo delnic slovenskim državljanom bi zagotovili, da bi čim več Slovencev postalo lastnikov svojega minulega dela in da bi ostali gospodarji na svoji zemlji!

Prof. dr. Štefan Ivanko, Fakulteta za upravo, Univerza v Ljubljani

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
OGLAS
FINANCE
Zakaj je energetska samooskrba za podjetja tako pomembna in kakšne so rešitve na trgu?

Sončne elektrarne nudijo podjetjem cenovno ugodno, trajnostno in zanesljivo oskrbo z energijo, kar pomembno zmanjšuje stroške, še...

FINANCE
Čakam na žalostno pismo Imreta Balogha, šefa DUTB, da ima previsoko plačo
Finance
Simona Toplak Čakam na žalostno pismo Imreta Balogha, šefa DUTB, da ima previsoko plačo 5

Države pri upravljanju premoženja ni mogoče enačiti s slonom v trgovini s porcelanom. Ubogi slon ne ve, kaj dela. Država dela preudarno.

FINANCE
Se vam (s)plača biti šef državne družbe?
Finance
Tanja Smrekar Se vam (s)plača biti šef državne družbe?

Kje se skrivajo sposobni, pogumni in pošteni ljudje

FINANCE
Kaj sem se naučil na finančni konferenci
FINANCE
Nova revija Finance: panoge prihodnosti
PRO
Finance
NOVA REVIJA FINANCE
Finance PRO Nova revija Finance: panoge prihodnosti (PRO)

Vabljeni v zakulisje šestih prepletenih panog prihodnosti

FINANCE
 (iz Portoroža) Država ima ogromno nepremičnega premoženja. Pa ga nihče ne upravlja
Finance
Janez Tomažič (iz Portoroža) Država ima ogromno nepremičnega premoženja. Pa ga nihče ne upravlja

Pogovor o opravljanju državnega premoženja na finančni konferenci Portorož

FINANCE
Borut Pahor, ekskluzivno: 'Ukvarjamo se z zaščito NLB, medtem ko se izogibamo odločitvi o prodaji!'
Finance
Petra Sovdat Borut Pahor, ekskluzivno: 'Ukvarjamo se z zaščito NLB, medtem ko se izogibamo odločitvi o prodaji!' 14

Predsednik države o tem, kaj bi morala vlada narediti z največjo državno banko