Hongkonški poslovnež Kelvin Wu obožuje luksuzne ročne ure. V svoji zbirki jih ima več kot 30, med njimi 13 ur patek phillipe, dva rolexa in črnega cartierja, okrašenega z diamanti, ki si ga je kupil v St. Moritzu.
Toda njegova najljubša je skromna ura milus snow star s črnim najlonskim pasom. Gre za novo različico ure, ki so jo izdelali za ameriško vojno mornarico med drugo svetovno vojno in je bila sestavni del kompleta izdelkov, ki bi jih vojaki v nuji lahko dali komu v zameno za svoja življenja. Wu je uro kupil od lastnika tovarne.
Kot večina zbiralcev ročnih ur tudi sam neprestano opreza za čim, kar bi lahko dodal k svoji zbirki. Bi imel uro apple watch? »Niti ne,« pravi. »Če bi Apple izdelal čevlje iz krokodilje kože z wi-fijem, bi jih kupil? Nikakor!«
Bo Applova ura ogrozila luksuzne švicarske?
Sicer pa je vprašanje, ki ta hip najbolj buri duhove zaradi Applove ročne ure, ali bi ta pametna ura res lahko pomenila grožnjo klasičnim švicarskim ročnih uram. Za zdaj na to še ni jasnega odgovora.
Poleg navadne ročne ure apple watch, ki jo na drobno prodajajo za okoli 350 ameriških dolarjev, je Apple na trg poslal tudi luksuzno različico edition, izdelano iz 18-karatnega zlata in z zaslonom iz safirskega stekla. S ceno 17 tisoč dolarjev je to najdražji Applov izdelek in ta se z njim brez dvoma spušča v tekmo z glavnimi stebri švicarskega urarstva, kot so Iwc, Patek Philippe in Vacheron Constantin.
Po prvih ocenah so navadne ure apple watch prodajno razmeroma uspešne, saj so po izsledkih raziskave, ki jo je med dvema milijonoma spletnih kupcev opravilo podjetje za zbiranje podatkov o digitalni trgovini Slice Intelligence, v ZDA prvi dan sprejemanja prednaročil prodali v povprečju 1,3 ure na osebo. Čakalni seznam je dolg do julija. Kolikšno je povpraševanje po luksuzni uri edition, je teže oceniti, ker te ure ni mogoče naročiti prek spleta in je na voljo le »za pomerjanje« v nekaterih trgovinah. Apple svojih prodajnih rezultatov ni želel komentirati.
Veliko poznavalcev urarske industrije je prepričanih, da se bo Applov prvi luksuzni izdelek trajno uveljavil na trgu, vendar le kot dodatek k običajnim ročnim uram najvišjega cenovnega razreda - in ne kot nadomestilo zanje.
»Apple odlično vodi svojo trženjsko dejavnost in ga ljudje pogosto obravnavajo kot luksuzno blagovno znamko,« je opozoril Steve Altman, soustanovitelj svetovalne družbe na področju luksuznih izdelkov Inspiring-i iz Hongkonga. »Gre za novo vrsto luksuznega blaga, z drugačnimi distribucijskimi potmi. Ure se bodo morda uveljavile kot dodaten nakup, in ne nujno kot nadomestilo za nakup bolj tradicionalnih izdelkov.«
Vaba za mlade
Nekateri menijo, da bi Applove ročne ure lahko pripomogle k oživitvi urarske industrije, ki je v krizi. Po podatkih svetovalnega podjetja Bain & Company se je prodaja brezčasnih luksuznih izdelkov, kot so ročne ure, v zadnjih dveh letih zmanjšala zaradi recesije v Aziji in je zato veliko izdelovalcev ur zmanjšalo svojo proizvodnjo, da bi se s tem izognili prevelikim zalogam.
Applova ročna ura, kot pravi Francis Gouten, svetovalec na področju luksuznih izdelkov iz Hongkonga, bi utegnila biti privlačna za mlajše nove uporabnike ročnih ur, ki si bodo čez deset let zaželeli nakupa običajne luksuzne ure. »To je pomemben izdelek za generacijo Y, ki bo ure kupovala zdaj, ko je še mlada, in si bo nekoč zaželela kupiti pravo ročno uro,« je dejal.
Nekateri tradicionalni izdelovalci ročnih ur se želijo pred morebitnimi slabimi rezultati zaradi konkurence zavarovati z razvojem lastnih pametnih ročnih ur. Švicarska blagovna znamka TAG Heuer, ki je v lasti družbe LVMH, je že napovedala, da bo v sodelovanju z Googlom in Intelom razvila luksuzno androidno pametno ročno uro. Prav tako je ameriški izdelovalec ur Fossil Group, ki ima lastno blagovno znamko ur, a jih izdeluje tudi za Burberryja, Michaela Korsa in Emporia Armanija, namignil, da namerava predstaviti svojo s tem povezano paleto dodatkov.
Kako se klasični luksuz spogleduje s tehnologijo
Poznavalka digitalnega trženja mode Karinna Nobbs meni, da je to odlična priložnost za prizadevne blagovne znamke, da si kar najbolj povečajo možnosti za uspeh.
»Mislim, da vsekakor obstaja prostor za sodelovanje med švicarskimi izdelovalci ročnih ur in tehnološkimi podjetji pri izdelavi lepih luksuznih izdelkov, ki vsebujejo tudi nekatere tehnološke prvine,« je dejala. Nobbsova meni, da modna in tehnološka podjetja do zdaj niso dovolj sodelovala pri razvoju izdelkov, ki bi zadovoljili potrebe kupcev - saj se jim ti pogosto zdijo preveč tehnološki in estetsko neprivlačni. Temu prikimavajo tudi v svetu mode, kjer so se na začetek prodaje Applove ročne ure odzvali z večinoma nenaklonjenimi mnenji: manekeni, svetovalci na področju luksuznih izdelkov in opazovalci modnih usmeritev menijo, da te ure ne sodijo na področje mode.
Nedavna raziskava britanskega razvijalca mobilnih aplikacij Apadmi je pokazala, da bi bilo več kot tretjini ljudi v Veliki Britaniji neprijetno nositi nosljivo tehnologijo, kakršna je na voljo zdaj, ali bi se tega celo sramovali. V brezčasno privlačnost diskretnosti lepo izdelanih švicarskih ročnih ur verjame tudi Thomas Steinemann, glavni direktor najstarejšega švicarskega izdelovalca ročnih ur Dubois. Poleg tega pa je te mogoče uporabljati tudi kot dedno lastnino, ki prehaja iz roda v rod, medtem ko bodo pametne ure verjetno zastarele že v nekaj letih.
Brezčasnost proti minljivosti
»Apple watch in prefinjene mehanične luksuzne ročne ure imajo le malo skupnega: nosimo jih na zapestju in oboje kažejo čas,« je dejal. In še: »Ne verjamem, da bi apple watch pomenil kakršnokoli grožnjo tradicionalnemu urarstvu. Mehanične luksuzne ročne ure ljudje obravnavajo kot dedno lastnino in družinsko srebrnino, ki bo ohranila svojo vrednost med prehajanjem iz roda v rod,« je dejal Steinemann.
Nekateri gredo celo tako daleč, da trdijo, da Applova ročna ura sploh ni ročna ura - in da že zato ne pomeni grožnje urarjem.
»V mojih očeh to ni ročna ura, ampak multimedijska naprava, ki kaže čas,« meni Georg Barkowiak, soustanovitelj švicarskega izdelovalca ročnih ur Grieb & Benziner. »Za uro bi bilo smešno, če bi imela baterijo, ki zdrži le 18 ur. Le kdo bi hotel kupiti uro tissot, omega ali celo swatch, ki deluje manj kot en dan?«
Zdajšnje stanje je v marsičem podobno stanju na začetku osemdesetih let prejšnjega stoletja, ko se je na trgu pojavil Swatch ali pred njim Seiko. »To je takrat pomenilo pravo revolucijo v urarski industriji, ker so mladi dobili novo možnost izbire,« je dejal Barkowiak. »Zato bo Applova zapestna napravica, gledano dolgoročno, zelo koristila urarski industriji, ker jo bodo na svojih zapestjih nosili mladi.«
Članek je bil objavljen na spletni strani Wealth-X ([www.wealthx.com]).