Novi načrt proti davčnim zvijačam: minimalni svetovni davek na dobiček Novi načrt proti davčnim zvijačam: minimalni svetovni davek na dobiček OECD snuje nove ukrepe proti izogibanju davkom s fiktivnim prikazovanjem dobičkov v davčno ugodnejših državah. Ideja o uvedbi minimalne svetovne stopnje davka na dobiček je zrasla na nemškem in francoskem zelniku, podpirajo pa jo tudi Američani.
Boeing na ražnju: kdo bo kupil letala, ki lahko strmoglavijo? Boeing na ražnju: kdo bo kupil letala, ki lahko strmoglavijo? Tako obsežne prepovedi letenja, kot se je prejšnji teden zgodila enemu izmed dveh največjih proizvajalcev letal na svetu, v zgodovini še ni bilo. Ogrožena so več kot 560 milijard evrov vredna naročila Boeingovih novih letal. Se je vodstvo Boeinga preveč ukvarjalo z lobiranjem in premalo z razvojem?
(intervju) Iz oči v oči z judovsko advokatko, ki brani Palestince v Izraelu (intervju) Iz oči v oči z judovsko advokatko, ki brani Palestince v Izraelu Grki so na festivalu v Solunu na evropski premieri zmagovalnega dokumentarnega filma Advocate s stoječimi ovacijami, toplimi besedami in stiski rok sprejeli njegovo glavno junaki­njo, izraelsko odvetnico Leah Tsemel, ki že 50 let brani pravice Palestincev in judovskih aktivistov na izraelskih sodiščih.
(intervju) Avtonomni robot bo imel tudi svoj bančni račun (intervju) Avtonomni robot bo imel tudi svoj bančni račun Kdo bo odgovarjal za nesrečo pametnega avtomobila? Bo robot lahko opravljal politično funkcijo? Kdo bo lastnik robotovega izuma – človek ali robot sam? Pametni avtonomni robot bo elektronska oseba s svojimi pravicami in obveznostmi, napoveduje Raphaël Rault, francoski odvetnik in strokovnjak za računalniško komunikacijsko pravo.
Ženske, moški in preostali spoli. Švicarji izganjajo gospe in gospode. Ženske, moški in preostali spoli. Švicarji izganjajo gospe in gospode.  V Swiss Re, če vas povabijo na večerjo, boste dobrodošli, če pridete s »tisto partner«.

Kako se je Italijan z domačimi specialitetami prebil med najinovativnjše na svetu

Čas branja: 7 min
11.05.2017  20:30
Eataly ni navaden supermarket ali tržnica, ampak veriga s konceptom. Ideja »jej, nakupuj, uči se« je ustanovitelja Oscarja Farinettija uvrstila med najbolj inovativne ljudi na svetu. V desetih letih je zraslo že 34 njegovih trgovin od Japonske do Amerike, letos so jo odprli tudi v Trstu.
Kako se je Italijan z domačimi specialitetami prebil med najinovativnjše na svetu
Oscar Farinetti je na idejo za takšno trgovino prišel iz želje, da bi bila italijanska gastronomija na voljo po poštenih cenah, da bi si jo lahko privoščili vsi, ob tem pa uživali v okolju, kjer hrane ne bi samo kupovali, ampak jo tudi okušali in se ob njej učili.

Obveščaj me o novih člankih:  

Ko se je začelo šušljati, da se bo v Trstu odprla nova trgovina Eataly, ki je tržnica, restavracija, prodajalna raznovrstne italijanske hrane in pijače v enem, so si gurmani, ki to italijansko trgovino in njen koncept že poznajo, začeli oblizovati prste, saj so dobro vedeli, kaj prihaja v našo bližino.

Novica o italijanski delikatesi, v kateri je mogoče najti najboljše od vsega, kar ponuja Italija, pa je hitro prišla na uho tudi tistim, ki Eatalyja prej niso poznali.

Štiri tisoč kvadratov, več kot tisoč vinskih etiket

Prvo trgovino Eataly je leta 2007 odprl Oscar Farinetti v Torinu, vseh 33, ki jih je sledilo, pa je narejenih po enakem konceptu kot prva. Nič drugače ni s trgovino v Trstu, kamor so kupci prvič lahko stopili 17. januarja letos. Tamkajšnji Eataly gleda na Tržaški zaliv, ki ga je mogoče opazovati tudi skozi velika okna kavarne v trgovini, preurejena notranjost pa je daleč od tega, kar je bila hiša pred prihodom Eatalyja.

Stavba, ki je bila zgrajena leta 1902, je bila namreč namenjena skladiščenju vina, v njej so hranili vinske sode iz Istre in Dalmacije. Skladišče je bilo že takrat opremljeno z izvirnim vodnim sistemom hlajenja, ki je sode, z njimi pa vino, ohranjalo pri idealni temperaturi, ta prostor pa Eataly za hranjenje vinskih steklenic uporablja tudi danes.

»Ohranili smo spomin na stavbo, ki je bila vedno prostor za izmenjavo, trgovino in odlične izdelke, skladišče pa smo dobili ob ključnem posredovanju tržaškega sklada Fondazione CRTrieste. Po načrtih arhitekta iz Firenc Marca Casamontija iz arhitekturnega biroja Studio Archea smo ohranili izvirno strukturo in jo obdali s steklom, tako da je prostor še bolj privlačen in svetel, iz njega pa lahko občudujete zaliv in pokrajino, ki ga obkroža,« o preureditvi skladišča pravi Lia Gianuzzi, ki v tržaškem Eatalyju, kjer je zaposlenih približno 90 ljudi, skrbi za promocijo in kulinarične dogodke, ki jih pripravljajo v trgovini.

Na policah tudi nekaj slovenskih vin

Eataly v Trstu se razprostira na tri tisoč kvadratnih metrih, ki so razporejeni v tri nadstropja. V kleti so prostori kuharske šole in vinoteka z več kot tisoč različnimi vinskimi etiketami. Največ jih prihaja iz okolice Trsta, imajo pa tudi vina iz drugih regij Italije in celo nekaj slovenskih in hrvaških vin, med katerimi najdemo znamke Burja, Čotar, Colja Vino, Klabjan, Clai, Rojac, Emeran in Klabjan.

Petina izdelkov z drugih koncev sveta

V pritličju so pekarna, vinski bar, Illyjeva kavarna, ribarnica La Barcaccia in prvi del tržnice, ki se nato nadaljuje v prvem nadstropju. Tam pa so poleg drugega dela tržnice še restavracija L'Osteria del Vento, mesnica in suhomesni izdelki ter sirarna.

»Del trgovine, ki je namenjen nakupovanju, imenujemo tržnica, ker želimo poudariti, da gre za prostor, ki je narejen po starem konceptu živilske tržnice, kjer so bili glavni akterji pridelovalci hrane in njihovi pridelki, razdeljena pa je v dve nadstropji,« pojasnjuje Lia Gianuzzi.

Osemdeset odstotkov izdelkov prihaja iz Italije, 20 odstotkov pa iz drugih delov sveta, ker jim je, čeprav si prizadevajo, da večina sestavin prihaja iz Italije, pomembno tudi to, da je vsa hrana in pijača vrhunska, zato te izdelke v nekaterih primerih ponujajo tudi iz drugih držav.

Najbolj priljubljen del trgovine je sicer pekarna, obiskovalci pa med različnimi vrstami svežega kruha lahko pokusijo tudi deset različnih pekov­skih izdelkov, narejenih iz starih žit.

Jej, nakupuj in se uči

»Lahko bi rekli, da Eatalyjeva filozofija temelji na treh pomembnih konceptih, in sicer ’jej, nakupuj in se uči’, ti trije vidiki pa Eataly ločujejo od drugih konvencionalnih supermarketov in restavracij,« vodilo trgovine opisuje Gianuzzijeva. Kot pravi, v Eatalyju poleg nakupovanja sestavin lahko ješ tako v glavni restavraciji kot na drugih točkah v trgovini, denimo v vinskem baru, kavarni in ribarnici.

Vse to je, tako sogovornica, povezano z njihovim motom, da lahko ješ, kar kupiš, in da lahko kupiš to, kar tam ješ, tako da je na prodajnih policah mogoče najti tudi veliko izdelkov, ki jih pri pripravi jedi v restavraciji Eatalyja uporabljajo njihovi kuharski mojstri.

Kuharski mojstri v Eatlyju sicer niso samo za to, da kuhajo, ampak tudi zato, da učijo druge, saj je izobraževanje pomemben del Eatlyjeve filozofije. »Imamo kuharsko šolo, v kateri organiziramo tečaje, na katerih se ljudje lahko učijo priprave italijanskih jedi, kot so testenine, pice, kruh in podobno, imamo pa tudi tečaje pokušanja vin, piva, sirov in tako naprej.

Poleg tega organiziramo izobraževalne dogodke, namenjene družinam in otrokom, ki se skozi posebne dejavnosti in igro lahko naučijo osnov kuhanja ter poučijo o raznovrstnosti živil in sezonskih jedi. Na temo hrane in kulture ponujamo tudi brezplačne izobraževalne dejavnosti za starejše in šole, v kuharski šoli pa organiziramo tudi zasebne dogodke, kot so zabave, večerje in konference,« našteva Gianuzzijeva.

Sogovornica poudarja, da je izobraževalni pristop opazen tudi v njihovi komunikaciji s strankami. »V trgovini lahko opazite table, na katerih so zapisane in s slikovnim materialom opremljene zgodbe o naših izdelkih in njihovih pridelovalcih, ker želimo razložiti, kaj ponujamo, in pokazati tudi drugo plat.«

Druga plat, o kateri govori, se skriva v partnerju, organizaciji Slow Food, ki ne pomeni počasnega prehranjevanja ali večerij s sedmimi hodi, ampak neprofitno organizacijo, ki prisega na spoštovanje kulturne zapuščine ter sledljivost sestavin, ki morajo biti poleg tega pridelane prijazno tako do človeka kot do okolja.

Ideja ustanovitelja postavila med najinovativnejše na svetu

Družba Eataly, katere vrednost je ocenjena na okoli 620 milijonov evrov, ima 18 trgovin v Italiji in še 16 v drugih državah po svetu (ZDA, Brazilija, Japonska, Združeni arabski emirati, Južna Koreja, Danska, Nemčija, Turčija). Glede na število podružnic, raztresenih po svetu, je tako skoraj težko verjeti, da je Eataly star zgolj deset let.

Oscar Farinetti, ki poleg gibanja Slow Food prisega na povezovanje z malimi podjetniki, je prvo trgovino odprl v Torinu, kjer je v italijansko kulinarično meko spremenil staro tovarno vermuta. Ideja za trgovino je prišla iz njegove želje, da bi bili visokokakovostni italijanski živilski izdelki na voljo po poštenih cenah, tako da bi si jih lahko privoščili vsi, ob tem pa uživali v okolju, kjer hrane ne bi samo kupovali, ampak jo tudi pokušali in se ob njej učili. Za idejo ga je revija Fast Company pred tremi leti uvrstila na 23. mesto najinovativnejših podjetij na svetu in na prvo med prehrambnimi družbami.

Hit na Peti aveniji

Po Italiji se je Eataly najprej širil na Japonsko, v Tokio, kjer je italijanska hrana že dolgo izjemno priljubljena, dve leti pozneje pa še v New York, na Peto avenijo, kjer je trgovina, ki se razprostira na 4.650 tisoč kvadratnih metrih, v hipu postala hit.

Že v prvem letu je namreč prinesla tudi za Eataly nepričakovanih 70 milijonov dolarjev prihodkov. K velikemu obisku je Newyorčane verjetno spodbudil tudi takratni zapis kulinaričnega kritika za New York Times, ki se je za bralce med drugim sprehodil skozi sedem malih restavracij, sladoledarnico, vinoteko, picerijo in pekarno, nato pa objavil vodnik po tem, kako »potovati« skozi gromozansko trgovino.

A to še ni bilo nič. Leta 2012 je Eataly odprl svojo 15. in največjo trgovino doslej, lokacijo pa je izbral v Rimu. Ta obsega 15.600 kvadratnih metrov v štirih nadstropjih, v njej pa je mogoče najti 18 restavracij, pivovarno, pražarno kave in celo potovalno agencijo.

V Dubaju imajo celo Nutella bar in restavracijo, kjer strežejo samo hrano, narejeno iz tartufov, prvi newyoški Eataly ustvarja vrste s svojimi palačinkami, namazanimi z nutello, v Sao Paulu imajo stojnico, na kateri ponujajo meso z žara, gurmane v Istanbulu pa vabi Massimo Bottura, eden od največjih kuharskih šefov na svetu, ki je tam odprl svojo restavracijo.

V letu ali dveh na borzo

Načrti Eatalyja so veliki tudi za prihodnost. V zadnjem letu je poleg podružnice v Trstu odprl tudi tri nove trgovine v ZDA (New York, Boston in Los Angeles) in eno v Dubaju, naslednja pa bo na vrsti Moskva.

V prihodnjem letu ali dveh namerava skupina, ki je v letu 2015 imela 380 milijonov prihodkov, 30 milijonov evrov čistega dobička in zaposluje okoli štiri tisoč ljudi, s tretjino deleža tudi na borzo, ker si ustanovitelj Oscar Farinetti želi večje transparentnosti in odpreti vrata za male vlagatelje.

Avtoceste in zabaviščni park

Začeli so tudi sodelovati z italijansko trgovsko verigo Autogrill, ki ima svoje trgovine in restavracije ob avtocestah. Z restavracijami, ki ponujajo hrano iz vrhunskih sestavin, bi tako, kot pravijo, izboljšali ponudbo za potnike, ki se med vožnjo ponavadi ustavijo na sendviču in kavi. Od tega, kako se bo obnesla kulinarika na višji ravni, ki jo za zdaj preizkušajo le na avtocesti blizu Modene, pa bo odvisno, ali jih bo sledilo še več.

Tu zgodbe še ni konec. Eataly ima v načrtu tudi tematski zabaviščni park v Bologni, ki ga opisujejo kot Disneyland hrane. V njem sicer ne bo vlakov smrti, bo pa, kot napovedujejo, tam toliko več restavracij, delavnic in tržnic.



Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
FINANCE
Članki
Članki Dobra novica: Evroposlanci podprli znižanje DDV za e-knjige in digitalne naročnine 1

Če bodo spremembo sredi meseca potrdile še države članice, e-knjige in digitalne naročnine ne bodo več obdavčene višje kot tiskane...

FINANCE
Članki
Članki Je Snapchat povozila konkurenca, ker mu je v zelje skočil Instagram?

So delnice Snapa dober mesec dni po začetku borzne kotacije privlačna naložba ali pač ne? Vprašali smo analitike

MANAGER
Manager
Manager (intervju) Svetovna kuharska zvezda: Leča je lahko boljša od kaviarja, sardele pa od jastoga

Massimo Bottura, eden od treh najboljših kuharskih mojstrov na svetu, o boju proti zavrženi hrani in tem, kako se iz preprostih živil da...

FINANCE
Članki
Članki Češki predsednik Zeman bi raje izgubil sredstva EU kot sprejel begunce 6

Iz višegrajskih članic so se burno odzvali na odločitev Sodišča EU, da zavrne njihovo tožbo proti evropskim begunskim kvotam; zdaj se...

FINANCE
Članki
Članki Je EU je po tihem že posekala ZDA v rasti BDP? 9

V minulih letih smo se navadili brati, da ameriško gospodarstvo okreva veliko močneje od evropskega. Pa to še drži?

FINANCE
Članki
Članki (novi krog pogajanj o brexitu) Bosta EU in Velika Britanija zbližali stališča?

V Bruslju se ob 17. uri začenja tretji krog britansko-evropskih pogajanj o brexitu; med težjimi je vprašanje o finančnih obveznostih V....