Svojo storitev ali izdelek lahko na spletu, v grobem, promovirate po dveh poteh: s plačanimi objavami ali s povečevanjem tako imenovanega organskega obiska. Na področju oglasov sta daleč največji internetni platformi Google in Facebook (skupaj obvladujeta več kot polovico globalnega trga), ki svojo prednost pred drugimi (Twitterjem, Instagramom in manjšimi spletnimi iskalniki) gradita na zelo dobrem poznavanju svojih uporabnikov – s tem pa oglaševalcem omogočata ciljano naslavljanje potencialnih kupcev. Tovrstni oglasi seveda imajo svoje prednosti, a pogosto vendarle niso dovolj učinkoviti glede na vložek – številni spletni strokovnjaki zato opozarjajo, da dolgoročno spletno prisotnost krepita predvsem dobra in ustrezna vsebina ter do uporabnikov prijazna spletna stran. Vse to Google ter drugi iskalniki namreč upoštevajo pri razvrščanju zadetkov za določeno iskanje – in višje ko je stran uvrščena ob iskanju, več spletnih uporabnikov jo bo našlo, kar pomeni večji »organski« obisk potencialnih kupcev.
Kako sploh deluje iskalnik
Čeprav je spletnih iskalnikov kar nekaj, pa je Google daleč pred vsemi – na globalni ravni beleži namreč 80 odstotkov iskanj na računalnikih in skoraj 98 odstotkov na pametnih telefonih oziroma tablicah. Pri prilagajanju svoje spletne strani se torej splača ravnati predvsem po kriterijih, ki jih ameriški tehnološki velikan uporablja pri razvrščanju iskanj: to pa sta, poenostavljeno povedano, relevantnost in priljubljenost spletne strani.
Googlovi pajki (računalniški programi) brskajo po milijardah spletnih strani, dokumentov, tudi slikah, kjer pregledajo kodo, podatke pa shranjujejo v ogromne podatkovne centre, ki jih ima ameriški tehnološki velikan po vsem svetu. Ko uporabnik iskalnika vpiše ključne besede, Google povezane spletne strani poišče v zbirkah in jih v manj kot sekundi prikaže na naših zaslonih.
Katere spletne strani bodo prikazane in v kakšnem zaporedju, poskrbi algoritem oziroma matematična formula, ki se je izkazala za eno najbolj vplivnih inovacij v spletnem svetu. Algoritem se sicer stalno spreminja – menda skoraj 600-krat na leto –, iskalnik pa ob tem postaja vse bolj inteligenten, kar pomeni, da ne razume samo vsebine, ampak tudi kontekst. Na primer: ob iskanju »nakup televizorja« Google na prvih mestih ne bo razvrstil prodajne vsebine, ampak nasvetno – predvideva namreč, da nas zanimajo različne primerjave med izdelki in nakupnimi vodniki.
Vsebina in kontekst sta glavna
Oglaševalci so seveda to ugotovili že zdavnaj, zato poskušajo spletne strani in vsebino prilagoditi tako, da bodo za Googlove algoritme čim bolj privlačne. Med brskanjem po nasvetih, kako postati bolj viden, se redno pojavlja naslednji: ustvarjajte dobro in raznovrstno vsebino v obliki blogov, člankov, tudi slik, videoposnetkov in podkastov. Vsebina naj bo relevantna za bralca; to pomeni, da ga ne prepričuje o nakupu izdelka ali storitve, ampak raje rešuje njegov problem. Eden od trikov, kako dobiti idejo za pisanje, je vpogled v »povezana iskanja«, ki pokaže, kaj vse ljudi še zanima na enako temo. Primer: ob iskanju informacij o »prodaji avtomobila« se povezani iskalni zadetki nanašajo še na pripravo potrebne dokumentacije, postopke za prodajo v tujino, plačilo davkov ... Če je vsebina relevantna, naj bo daljša od zgolj nekaj stavkov in predstavljena v obliki priročnika, vodnika oziroma naj rešitev opiše po korakih.
Naj se o vas govori
Google pri razvrščanju strani upošteva okoli 200 različnih kriterijev, je pa poleg vsebine med pomembnejšimi tudi število in moč povezav. Iskalnik namreč domneva, da so strani, ki jih drugi povezujejo na svoje spletno mesto, bolj kredibilne in zaželene. Blog, ki so ga povezali (»polinkali«) drugi blogi ali spletni mediji, se bo tako znašel višje na Googlovem seznamu. Ocenjevanje pa ne temelji samo na številčnosti povezav, ampak tudi na njihovi moči – povezava, ki jo na vašo spletno stran vzpostavi recimo New York Times, je neprimerno bolj vredna, kot če enako naredi neka neznana in manj obiskana platforma.
Ključne besede: ni več pomembno, koliko jih je, temveč, kje so
Pred leti so internetni podjetniki vidnost svojih spletnih strani krepili tudi z vnašanjem čim večjega števila ključnih besed – torej izrazov, ki jih uporabniki Googla vnašajo v vrstico za iskanje. To preprosto pomeni, da je ob iskanju »šampona« iskalnik višje uvrščal stran, na kateri je bila ta beseda večkrat zapisana. Tovrstni triki danes ne delujejo več; Google namreč razume, kaj smo v resnici iskali, pa čeprav tega nismo povsem pravilno zapisali. Pogostost ključnih besed torej ne vpliva več na uvrstitev spletne strani, je pa po drugi strani bolj pomembno, na katerih mestih se besede pojavljajo, recimo v naslovu, podnaslovu, URL-vrstici, podpisih pod slikami.Uporaba orodij
Poti, kako povečati možnosti, da ljudje najdejo vašo spletno stran, je še več. Med drugim imajo prednosti tiste strani, ki se hitreje naložijo (uporabljajte manj slik in animacij ter hitrejše gostovanje), so prijazne za ogled na pametnih telefonih in tablicah, imajo dobre ocene uporabnikov in so oblikovane glede na lokacijo.
Pri vsem tem obstaja na desetine orodij, ki vam pomagajo pri optimizaciji spletne strani, številne ponuja kar Google sam. Med drugim je pametno registrirati stran v orodju Google Search Console, ki omogoča, da »pajki« pravilno pregledajo stran. Google My business je pripomoček, ki bo spletno stran povezal z lokacijo (če ste s Ptuja, vas bo domačin, ki išče mizarja, hitreje našel), številne druge nasvete pa je ameriški velikan zbral v celovitem priročniku, do katerega lahko dostopate prek spletnega mesta bit.ly/1cpVpgW.