Prihodnost dela
Komentar

Se želite upreti robotom? Vlagajte v ljudi!

Razvija­joče se države v Aziji potrebujejo usmeritve, ki pomenijo podporo delavcem – in ne delovnim mestom. Od prožnih pogodb in vseživljenjskega učenja ter možnosti za prekvalificiranje imajo lahko korist vsi.
37 min
V prvih dveh mesecih za tri odstotke več prihodkov od tujih turistov kot v enakem obdobju lani
1 ura
Kitajski Chery bo avtomobile izdeloval na pogorišču Nissanove tovarne v Barceloni
2 uri
Dnevnik: za Fotono bi lahko iztržili milijardo evrov
3 ure
Kako sem ugotovila, da mi ne dela daljinsko odčitavanje elektrike 1
14 ur
Najbolj brani članki danes
15 ur
Vlada za direktorico statističnega urada imenovala Apolonijo Oblak Flander
16 ur
Tesla zaradi varnostnih razlogov odpoklicala model poltovornjaka
17 ur
Hrvaško ustavno sodišče: Milanović ne more biti več ne mandatar ne premier. Trije sodniki menijo, da je taka "grožnja" protiustavna 7
17 ur
Bruselj: platforme Pornhub, Stripchat in Xvideos bodo morale izpolnjevati najstrožje obveznosti EU 4
17 ur
V Petrolu bodo predlagali 1,8 evra dividende bruto, več kot lani 1
17 ur
Petrolovi delničarji o dividendi 23. maja
18 ur
Ko se upokoji vodja gradnje
19 ur
Podjetja imajo le še do ponedeljka čas za predložitev dokazil o škodi v lanskih poplavah
19 ur
DZU vidijo priložnost v krepitvi digitalnih prodajnih kanalov
20 ur
Kako ravnati ob kibernetskih incidentih? Razlagamo v šestih korakih
20 ur
Kaj se lahko naučimo od lanskih poplav? (PRO)
21 ur
Odlagališče odpadkov za NEK že zdaj presega 227 milijonov evrov 2
21 ur
V Indiji so stekle maratonske volitve - zmago si obeta premier in šef nacionalistične stranke Modi
21 ur
Sandoz začenja gradnjo razvojnega centra v Ljubljani, Novartis v bližini dokončuje novo tovarno
22 ur
Koliko so lani zaslužili menedžerji borznih družb in koliko jim je pobrala država 10
Avtor
11.01.2018 21:00
Čas branja: 7 min

V eni od pletilnic v Bangladešu najdemo pod eno streho preteklost, sedanjost in prihodnost. Delavci v enem od nadstropij pletejo na roko. V drugem opravljajo delo skupaj s stroji. V tretjem delajo samo roboti. Zaradi splošnega prepričanja, da bodo v tekstilni in mnogih drugih industrijah ljudi nadomestili roboti, bi se ta stavba lahko zazdela anahronizem. Toda v resnici je zgolj logičen odgovor na vprašanje, kako bo v Aziji verjetno potekala četrta industrijska revolucija. Kot drugje namreč tudi tu tehnološki napredek zabrisuje meje med fizičnim, digitalnim in biološkim svetom ter s tem pospešeno spreminja panoge in gospodarstva.

Sicer pa velik del Azije kljub vsemu še ni pripravljen na prihod robotov – kar pa ni le posledica strahu pred množično brezposelnostjo. Kitajska je imela leta 2014 samo 11 robotov na deset tisoč zaposlenih v neavtomobilskih industrijah in le 213 na deset tisoč delavcev na montažnih linijah v avtomobilski industriji. To je stokrat manj kot Japonska, ZDA in Nemčija.

Toda medtem ko Kitajska ta zaostanek zmanjšuje s povečevanjem izdatkov za robote, morajo revnejše države pri uvajanju novih tehnologij premagati še velike ovire. Še več, podjetja v tem delu sveta zaradi nizkih plač še vedno raje najemajo živo delovno silo. V tovarni v Bangladešu ljudje lahko vskočijo v proizvodni proces, kadar stroji ne delujejo zaradi izpada elektrike ali okvar na opremi. Po drugi strani povsem avtomatiziran oddelek omogoča nadaljevanje proizvodnje tudi v primeru delavske stavke.

Takšno sedenje na dveh stolih po splošnem prepričanju ni vzdržno, nižje in srednje kvalificirane delavce pa naj bi po njem sčasoma nadomestili roboti. Kot kaže prelomna študija Carla Freya in Michaela Osborna z oxfordske univerze iz leta 2013, bo v ZDA v prihodnjih desetletjih zaradi avtomatizacije ogroženih kar 47 odstotkov vseh delovnih mest. Podobno je Mednarodna organizacija dela (MOD) posvarila, da je v Kambodži, Indoneziji, na Filipinih, Tajskem in v Vietnamu 56 odstotkov vseh zaposlenih »v veliki nevarnosti, da se jih v prihodnjem desetletju ali dveh zaradi tehnologije prežene na druga delovna mesta«.

Toda pri teh neprijetnih napovedih se zanemarja dejstvo, da večino delovnih mest sestavlja splet delovnih nalog, ki jih vseh ni mogoče avtomatizirati. Tako je po raziskavi OECD iz leta 2016, ki poklice razčleni po delovnih nalogah, v 21 državah članicah OECD v povprečju dejansko ogroženih le devet odstotkov delovnih mest.

In to velja tudi za Azijo. Če upoštevamo velik obseg sive ekonomije, je v Vietnamu, denimo, ogroženih le 15 odstotkov delovnih mest, in ne 70 odstotkov, kot napoveduje MOD. Cestne pometače naj bi v razvijajočih se državah avtomatizacija manj ogrožala kot v razvitih državah, ker je njihovo delo manj mehanizirano in slabše plačano.

Po drugi strani se roboti v tem delu sveta čedalje bolj širijo, še zlasti v gospodarstvih, kot sta Kitajska in Južna Koreja. Leta 2015 se je prodaja robotov v Aziji povečala za 19 odstotkov – pri čemer je bilo leto 2015 po njihovi prodaji že četrto rekordno leto po vrsti. Ko se bodo novemu tehnološkemu pohodu sčasoma pridružile še manj razvite azijske države, se odpuščanju ne bo mogoče izogniti.

Če želijo vlade ublažiti pretres, ki ga to prinaša, se morajo nujno lotiti reform na trgu dela in prevetriti svoje šolske sisteme, začenši s tehničnim in poklicnim izobraževanjem ter usposabljanjem. Čeprav postaja to dvoje v razvijajočih se azijskih gospodarstvih čedalje bolj priljubljeno, je njuna kakovost pogosto slaba. Vlade bi morale poskrbeti, da bi se pouk pri tehniškem in poklicnem izobraževanju ter usposabljanju osredotočal na pomembnejše veščine, pri čemer bi to izobraževanje in usposabljanje morali ostati prožni, tako da bi tistim, ki se ju udeležujejo, za to ne bilo treba žrtvovati svojega prihodka.

Ena od možnosti je, da se poveča razpoložljivost modularnih kratkih tečajev. Ti zahtevajo manj časa, ljudje se na njih usposobijo za čisto določene naloge, in ne za poklic v celoti, poleg tega se jih laže udeležujejo učenci, ki predvsem potrebujejo zaslužek. Tako je v Mjanmaru vlada že uvedla pilotni program, namenjen tamkajšnjemu »izginulemu milijonu« študentov, ki vsako leto opustijo šolanje. Program ponuja kratke tečaje varjenja in drugih veščin, potrebnih za popravilo strojev na podeželju.

Zaradi velikega obsega delovne sile v azijski sivi ekonomiji bi bilo še posebno koristno, če bi ljudi ocenjevali na podlagi pridobljenih kompetenc. Programi, s katerimi bi kvalificirani delavci lahko pridobili certifikat za opravljanje dela na podlagi svojih delovnih izkušenj, bi, denimo, omogočili, da bi električarji brez spričeval lahko našli formalno zaposlitev na področju robotike.

K povečanju števila delavcev s spričevali in veščinami, potrebnimi za takojšnje opravljanje dela na nekem delovnem mestu, bi lahko pripomogel tudi zasebni del gospodarstva. Azijske države bi se morale pri tem zgledovati po indijski Nacionalni korporaciji za razvoj delovne usposobljenosti, ki v sodelovanju z zasebnimi podjetji za usposabljanje usklajuje pridobljene veščine delavcev s potrebami industrije. Z njeno pomočjo se je do zdaj za delo usposobilo že več kot 63 tisoč ljudi.

Države bi morale poleg tega ponuditi subvencije in davčne ugodnosti podjetjem, ki vlagajo v veščine, ki jih ljudje bolj obvladajo kot stroji, denimo komuniciranje in pogajanje. Prav tako bodo morale sprejeti bolj prožne delovne predpise, saj podjetja ne bodo najemala kvalificiranih delavcev, ki stanejo preveč. Če potegnemo črto, potrebujejo razvijajoče se države v Aziji takšne usmeritve, ki pomenijo podporo delavcem – in ne delovnim mestom. Od prožnih pogodb, vseživljenjskega učenja in možnosti za prekvalificiranje imajo lahko korist vsi.

Še zlasti je pomembna prav prekvalifikacija, ker bo avtomatizacija ustvarila povsem nove panoge in poklice. Po oceni inštituta McKinsey bi se produktivnost na svetovni ravni zaradi avtomatizacije lahko povečevala za 0,8 do 1,4 odstotka na leto, to pa bi podjetjem omogočalo velike prihranke in boljše poslovanje. Dostopnejše usposabljanje in pridobivanje spričeval bi državam omogočilo kapitalizacijo teh novosti in zagotovilo enakopravnejšo rast, saj bi delavci s tem pridobili veščine, potrebne za delo na novih delovnih mestih.

Takšen razplet bi koristil tako delavcem kot azijskim gospodarstvom. Pomenil bi, da podjetja, kot je tovarna v Bangladešu, lahko obratujejo samo z roboti, medtem ko bi njihovi nekdanji delavci lahko dobili redno plačano delo drugje – najverjetneje na delovnih mestih, ki danes še sploh ne obstajajo.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Moje finance
Nakup
Bencin in dizel bosta v torek dražja
Moje finance
Pameten nakupJure Ugovšek Bencin in dizel bosta v torek dražja 63

Vzpon nafte prek 90 dolarjev za sod bomo občutili ob polnjenju rezervoarja

Moje finance
Razno
Napoved cene kurilnega olja: nov vzpon
Montažne hiše
Zanimivo
Ali res morata riniti v nesrečo s to montažno hišo?
Montažne hiše
MONTAŽNE HIŠE
ZanimivoNataša Jančar Ali res morata riniti v nesrečo s to montažno hišo? 3

Kako sta dva mlada človeka svoje bližnje prestrašila, ko sta se odločila za nakup montažne hiše.

IZVOZNIKI
Novice
Herz je zasut z naročili in nujno potrebuje novo tovarno
Izvozniki.si
200 NOVIH DELOVNIH MEST
NoviceMateja Bertoncelj Herz je zasut z naročili in nujno potrebuje novo tovarno

Pričakujejo od 15- do 20-odstotno rast prodaje in dobička; odprli so nove trge, tudi Švico in Ukrajino, ter razvili vrsto novih izdelkov.

FINANCE
Furs še skriva, kdo je poslal podatke o Slovencih, ki oddajajo in prodajajo prek spleta. Kakšen bo nadzor?
Finance
SKRIVALNICE
Tanja Smrekar Furs še skriva, kdo je poslal podatke o Slovencih, ki oddajajo in prodajajo prek spleta. Kakšen bo nadzor? 5

Ali je Irska, ki zbira podatke tudi o sobodajalcih prek Airbnbja, že poslala podatke? Furs skriva informacije kot kača noge. Se je pa število novih registriranih sobodajalcev v pričakovanju dodatnega nadzora precej povečalo.

FINANCE
Dražbe
Ta stanovanja, hiše in zemljišča lahko na dražbah kupite od države
Dražbe
DražbeRedakcija Dražbe Ta stanovanja, hiše in zemljišča lahko na dražbah kupite od države

Kaj na dražbah prodajajo ministrstva, občine in državna podjetja

FINANCE
Hrvaški Rimac je sklenil zgodovinski dogovor z BMW
Finance
PRIPRAVLJENI NA VELIKO PROIZVODNJO
Simona Toplak Hrvaški Rimac je sklenil zgodovinski dogovor z BMW 8
FINANCE
Kako nevarna je za Krko Rusija?
Finance
Blaž Abe
Blaž Abe Kako nevarna je za Krko Rusija? 5

Rusi v Sloveniji in Krka v Rusiji