Isa's Kombucha je napitek iz fermentiranega čaja, ki ga v Sloveniji razvija 18-letna podjetnica Isabela Antunović, ki se je z družino iz ZDA v Ljubljano preselila pred štirimi leti. Podjetnost in kreativnost sta del Isabelinega življenja, ki se mu nikakor ni pripravljena odreči, se je pa zaradi tega odrekla šoli in se v celoti posvetila izdelavi ter prodaji kombuče, ki se je v Sloveniji dokaj hitro uveljavila.
Isabela jo je začela izdelovati 2019, saj tedaj v Sloveniji tega zdravega napitka, ki ga uživa od svojega sedmega leta, ni našla. Najprej ga je poskušala izdelovati v sodelovanju z eno od mikrovarilnic, pa se ji okus ni zdel pravi, zato se je odločila za svojo pot. Še prej je do podrobnosti proučila, katere sestavine so najprimernejše.
Eksplozija v očetovi pisarni
Prek spleta je naročila nekaj gob kombučine kulture in začela fermentirati – in to kar v očetovi pisarni v Nebotičniku. »Med poskusom mi je eden od steklenih loncev eksplodiral le slabo uro, preden je imel oče sestanek,« v smehu pripoveduje mlada podjetnica.
Prve tri lokacije, kjer so prodajali kombučo, so bili Žmoht in Dobro z dobrim na tržnici Moste v Ljubljani ter Tink Superfood v centru prestolnice. Nato je s prvimi vzorci začela nagovarjati lastnike lokalov. »Hodila sem od vrat do vrat. Večina me je začudeno sprejela ali pa sploh ne. A kjer so me, so bili nad kombučo navdušeni,« opisuje Isabela. Do lanskega marca je sodelovala s 30. A prišla je korona in sledilo je iskanje novih trgovskih poti. Zelo dobro, četudi nekoliko presenečeni, kaj pri njih počne najstnica, so se odzvali v trgovski mreži DM, ki je kombučo v svoje hladilnike postavila prej kot Mercator, ki ga je Isabela tudi prepričala o sodelovanju tako kot druge trgovske verige, ki se jim je pred nekaj dnevi pridružil še Tuš.
Prva polnilnica
Tako je ročno polnjenje 2,5-decilitrskih stekleničk pred nekaj meseci zamenjalo strojno. V obratu na Šmartinski cesti, kamor so se s tržnice Moste preselili pred nekaj tedni, lahko zdaj na teden napolnijo več kot deset tisoč steklenic fermentiranega čaja, ki bo kmalu na voljo v petih okusih. Za poletje Isabela napoveduje dva nova okusa. Sestavine, ki jih dodajajo kulturi bakterij, kupujejo od lokalnih dobaviteljev.
»Moja kombuča je posebna, ker jo pripravljam v majhnih šestlitrskih sodčkih, saj tako lahko bolje nadzorujem kakovost. Vse sadje in zelenjavo, ki jo uporabljamo, hladno stiskamo, kar je tudi posebnost Isa's Kombuche. Konec preteklega leta smo ustvarili nov okus Hot Granny. V njej so poleg jabolk granny smith in limonovega soka tudi hladno stisnjene kajenske paprike. Pekoča kombucha je preveč za slovenski okus, zato je za zdaj ni na policah trgovin,« opisuje Isabela.
Letos milijon evrov prihodkov
Ekipo sestavljajo predvsem študenti, prvi pa sta se ji pridružili Anna Perlei, ki je vodja proizvodnje in je kombučo spoznala že pri svoji babici v Rusiji, in Nina Močnik, ki skrbi za računovodstvo in podporo strankam, pomaga pa tudi pri družbenih omrežjih. Dino Demić pa je pri projektu že od samega začetka kot živilski tehnolog in vodja operacij.
Medtem ko so lani ustvarili nekaj manj kot 50 tisoč evrov prihodkov, letos ambiciozno naskakujejo svoj prvi milijon, saj dozdajšnja prodaja kaže, da ga lahko dosežejo. »V prvem četrtletju so ustvarili 100 tisočakov in če se bo rast eksponentno nadaljevala, je cilj uresničljiv,« meni Isin oče Robert, ki je njen mentor in prvi vlagatelj. Konec leta želijo razširiti prodajo tudi v Avstrijo in na Hrvaško.
»Dobra tretjina vseh, ki kombučo poskusijo, jo potem redno pije. Med njimi so predvsem rekreativci, mladi, ki želijo zdravo alternativo sokovom in gaziranim pijačam, starostniki, ki prisegajo na zdravo in sveže brez konzervansov,« opisuje Isabela.
Ambiciozni načrti
»Prav je, da ima ekipa ambiciozne načrte, ki so povsem uresničljivi, saj je potencial tega trga izjemen. Samo v ZDA je zrasel v nekaj letih desetkratno in globalno bo v nekaj letih presegel pet milijard evrov. Evropski in slovenski trg sta sicer veliko bolj razdrobljena kot ameriški, a rast prodaje je vseeno lahko eksponentna,« opisuje Robert Antunović. »Šele ko je videl, da je izdelek dober in ga bo slovenski trg sprejel, se je odločil za financiranje, nič prej,« v smehu pove Isabela Antunović.