»Mlinotest bo čez deset let ravno tako mlel pšenico, kot jo že 154 let, pekel kruh in proizvajal testenine ter slaščice. Zagotovo bomo več izvažali in pri razvoju ostali stalno na preži. V naši panogi poteka večinoma evolucija izdelkov, sem ter tja pa vznikne tudi kaka revolucionarna novost. Še naprej se bomo izboljševali kot kolektiv, pred nami je nova faza posodabljanja opreme, avtomatizacije in digitalizacije,« pravi Matic Majcenovič, član uprave Mlinotesta iz Ajdovščine.
Lani je to podjetje, ki je v lasti 40 zaposlenih in zaposluje več kot 600 ljudi, ustvarilo 59,8 milijona evrov prihodkov iz prodaje in dobra dva milijona evrov čistega dobička. Čisti dobiček so v primerjavi z letom 2019 povečali za šest odstotkov, prihodke iz prodaje pa obdržali na ravni leta 2019, kar jim je uspelo predvsem s povečano prodajo testenin in mlevskih izdelkov trgovcem, medtem ko so pri pekarstvu in slaščičarstvu imeli velike izpade prodaje po zaprtju barov, gostiln in hotelov. Skupina Mlinotest, ki vključuje še hčerinska podjetja v Sloveniji, Srbiji, Nemčiji in na Hrvaškem, je lani imela 64,9 milijona evrov prihodkov iz prodaje, kar je na ravni leta 2019. Izvoz v Skupini Mlinotest pomeni 23 odstotkov prihodkov, glavna izvozna trga sta Hrvaška in Italija, najbolj oddaljen pa Kolumbija.
Leto protikoronskih ukrepov in podražitev
Večino dobička investirajo, letos prenavljajo linije v tovarni testenin, opremo v mlinu, skladiščne zmogljivosti in svoje trgovine. »Letos smo si zastavili velike načrte, a nam enormni dvigi cen vhodnih surovin in materialov ter skoraj do poletja zaprte gostilne in hoteli povzročajo velike izzive. Jeseni nas morda čaka še četrti val epidemije, nanj se že pripravljamo. Letošnje poslovanje ne bo cvetoče. Delno na manjšo prodajo vplivajo protikoronski ukrepi, delno pa zamuda pri uveljavljanju naših podražitev. Hrana se draži, podražila se bo tudi na policah v trgovini. V teh cenovnih bitkah se poskušamo kar najbolje znajti. Nedvomno bo na naše poslovanje najbolj vplivala letošnja žetev pšenice, saj se napovedujejo večdesetodstotni dvigi odkupnih cen. Spremljamo, kaj se dogaja z energenti in embalažo, rešujemo težave z delovno silo, rešitve iščemo tudi v večji produktivnosti, avtomatizaciji in digitalizaciji … Leto je pestro, za napovedi o rezultatu ob koncu leta je še veliko prezgodaj,« dodaja Matic Majcenovič.
Od kruha za žar do brownieja s podpisom Karima Merdjadija
Izdelke z nižjo dodano vrednostjo poskušajo nadomestiti z donosnejšimi. »Svoja razvojna prizadevanja smo usmerili v nove izdelke, ki bi še bolj poudarili kakovost in tisto, kar si še želijo naši kupci,« poudarja sogovornik. Primorci že leta radi posegajo po Mlinotestovem koruznem zdrobu za pripravo klasične polente. »Zadnja leta stavimo na koruzo poltrdinko, to slovensko sorto pa kombiniramo tudi z ajdo. Ponujamo tudi predkuhane ali instantizirane izdelke, ki so nezahtevni za pripravo, a enako okusni. Pri testeninah je v ospredju razvoj kakovostnih in do zdravja prijaznih izdelkov iz prvovrstne durum pšenice v raznih kombinacijah …« sogovornik opisuje, v katere smeri širijo ponudbo.
Letos so dali na trg posebno moko manitobo, ki je primerna za pripravo zahtevnega in zelo vlažnega testa za pico ali kruha za lepinje in bagete. Njihova zadnja pekovska novost je izviren kruh za žar, pri slaščicah pa čokoladni kolaček brownie, ki je nastal v sodelovanju s slaščičarskim mojstrom Karimom Merdjadijem. Nadev iz samih orehov so zavili v zlato potico, delajo tudi brezglutenske piškote in veganske krofe. »Nam je pomembno, da porabniki vidijo, da so naši izdelki kakovostni in inovativni, da jih z užitkom pripravijo in pojedo ter postanejo in ostanejo naši stalni kupci,« poudarja Matic Majcenovič.
Doma prvi pri svežih polnjenih testeninah
Za Mlinotest je najpomembnejši slovenski trg. Tu imajo vodilni tržni delež pri svežih polnjenih testeninah. Pri sušenih testeninah, moki, mlevskih, pekarskih in slaščičarskih izdelkih pa so med prvimi tremi ponudniki po tržnem deležu.
In na kaj kupci gledajo, ko kupujejo testenine ali polento? »Zelo pomembna je moč blagovne znamke, ki jo veliki igralci še krepijo z močno reklamo in trženjem. Mi, ki smo v svetovnem in evropskem merilu manjši igralci, pa stavimo na kakovost, zaupanje, poreklo in dolgoletno tradicijo. Seveda imata pri velikanski konkurenci na polici opazno vlogo tudi cena in popust,« meni Majcenovič. A tudi majhnost ima svoje prednosti. Mlinotest je od svetovno znanih tekmecev lahko hitrejši pri razvoju novih izdelkov, ima lahko manjše serije ter se bolj prilagodi posebnemu okusu in pričakovanjem slovenskih kupcev. V svoji mreži 45 trgovin iz prve roke dobijo odzive kupcev in jih upoštevajo pri nadaljnjem razvoju.
Lani so odkupili največ krušne pšenice od slovenskih kmetov
Sodelujejo tudi s kmetijami v Vipavski dolini, od njih odkupujejo pšenico, čeprav je tam ne pridelajo prav dosti. Odkupijo tudi veliko koruze, pire in ajde, kmetijam so priskrbeli semena, da so pospeševali pridelavo teh kultur. Lani je bil Mlinotest največji odkupovalec slovenske krušne pšenice, a ker je sami ne pridelamo dovolj za svoje potrebe, jo tudi uvažajo, večinoma iz Madžarske in Hrvaške. »Z nekaterimi kmetijami, kmetijskimi zadrugami in živilskimi podjetji iz širše primorske regije zadnja leta sodelujemo in skupaj promoviramo primorsko hrano pod imenom Po primorsko. Povezujeta nas tradicija in prijateljstvo,« za konec pravi Matic Majcenovič.