Ali veste, s katerim bogatašem delite mnenja in s kom imate najmanj skupnih misli?. V zabavnem kvizu ugotovite, ali ste s svojim kandidatom za najbogatejšega Slovenca res idealen par.
Na dogovorjeno pozno kosilo ob pol štirih popoldne je prišel do minute natančno v obvezni poslovni obleki in kravati ter z velikim črnim računalniškim nahrbtnikom, v katerem nosi svojo 'pisarno'. Izmed restavracij v mreži Restaurant Club si je izbral JB na Miklošičevi cesti. Ustreza mu zaradi lokacije (ob petih je bil namreč dogovorjen za poslovni sestanek v Unionu) in tudi sicer, je pojasnil. Kaj pomeni 'tudi sicer', se je izkazalo nekoliko pozneje, ko sta si s šefom restavracije Janezom Bratovžem, ki je imel že pripravljen meni z izbrano morsko hrano po njegovem okusu, izmenjala nekaj besed 'na ti'. Čeprav je Sandi Češko pri JB-ju očitno domač, praviloma ne hodi na poslovna kosila, je povedal. Preveč zamudno je, čas pa je danes najpomembnejša dobrina. Kljub temu si je v svojem urniku v zadnjem tednu, preden je spet odletel v Ameriko, kjer Studio Moderna intenzivno širi svoje poslovanje, brez kompliciranja poiskal tudi čas za kosilo z Managerjem.
O tem, kako je postal zanimiv
Sandi Češko je naš prvi povabljenec v tej novi rubriki, ker je prav zdaj čas naše vsakoletne lestvice 100 najbogatejših Slovencev, na kateri letos vodi še bolj prepričljivo kot lani. Ko omenim skorajšnjo objavo nove lestvice, pripomni: »Na žalost. Od lani so ljudje že malo pozabili.« Toda njegov drobni nasmešek nakazuje, da se zaradi tega ne vznemirja zares. »Razočaran sem samo, ker so mediji šele takrat, ko ste me razglasili za najbogatejšega Slovenca, opazili, kaj sem pravzaprav naredil. Studio Moderna je imel takrat 4500 zaposlenih, zdaj jih ima že 6000. O našem poslovnem modelu predavajo na ameriški univerzi Stanford in na raznih poslovnih šolah v zahodni Evropi, tudi mene vabijo predavat ‒ v Sloveniji pa se je o tem zelo malo vedelo. Tudi ko so mi leto prej Finance podelile priznanje za izjemne gospodarske dosežke, je šlo to mimo skoraj neopaženo. Urednik Financ Peter Frankl je takrat rekel, Sloveniji moramo pokazati, da tudi podjetje v storitvenem sektorju lahko uspe v svetu. Vendar ni nihče reagiral, nobenih intervjujev ni bilo, nihče me ni nič vprašal.« Ob tem malo ošvrkne tudi medije, češ da podjetja po navadi opazijo samo, če nanje opozori politika ali če si najamejo PR-agencije.
O tem, zakaj je zvest Socialnim demokratom
Ko smo že pri politiki, znana stvar je, da Sandi Češko od nekdaj podpira Socialne demokrate, nekdanjo Združeno listo. Brez zadržkov pove, da je bil v stari državi še kot mladenič tudi član njene predhodnice Zveze komunistov. Da vsa leta podpira isto stranko, je zanj »stvar moralne drže - da ne menjaš prepričanj samo zaradi materialne koristi«. Da od politike ni imel koristi, ampak, nasprotno, celo škodo, rad podkrepi - in je tudi tokrat - z zgodbo o tem, kako je leta 2005 takratna desna vlada, celo s pomočjo nekaj levih politikov, poskusila spodnesti njegov posel s prepovedjo TV-prodaje na nacionalni televiziji. Pravi, da je bil, čeprav njegovi starši niso bili v partiji, doma vzgajan v duhu, »ki ni bil proti socializmu«. To je morda nekoliko nenavadno, kajti njegov oče je bil človek s podjetniško žilico, obrtnik, ki je po Češkovem pripovedovanju v Slovenijo pripeljal prvi laser za rezanje betona, ukvarjal se je tudi z inovativnimi hidroizolacijskimi sistemi, v šestdesetih letih pa je ustanovil eno prvih zasebnih marketinških agencij v takratni Sloveniji ‒ Studio Moderna, po kateri je Sandi Češko pozneje poimenoval tudi svoje podjetje.
Tako je človek, vzgojen kot podpornik socializma, zrasel v največjega slovenskega kapitalista. »Kaj pa je danes kapitalist?« ugovarja. »Danes smo lastniki, kapitalisti, v enakem položaju kot delavci. Igramo samo z večjimi vlogami, zato so lahko doprinosi večji, a lahko tudi več izgubimo. Do letošnjega poletja sem pri bankah garantiral za posojila z bianko osebnimi menicami. Vzeli bi mi lahko več kot delavcu, lahko bi izgubil tudi osebno premoženje. Če ne bi jamčil z osebnim premoženjem, ne bi dobil posojil. Nisem bil med srečneži, ki so jim dali posojila brez jamstev.«
O želji bank po tehtanju in merjenju
Pri tem takoj doda, da je seveda prav, da banka zahteva jamstva. Pač pa slovenskim bankam očita, da imajo v njihovih očeh vrednost samo zidovi, stroji, tisto, kar se da stehtati in izmeriti. »Jaz lahko zastavim blagovno znamko Dormeo. Tuje banke se bodo steple za blagovno znamko, pri nas to ne velja nič. Tuje banke gledajo denarni tok, pri slovenskih to ne velja nič. A kaj jim bo pomagalo, če gre podjetje, ki je zastavilo stroje, v stečaj? Koliko bodo dobili za stroje?« Čudim se: jih niti to, da je zaradi uspešnosti svojega podjetja najbogatejši Slovenec, ni omehčalo? In to, da so mu svoj denar zaupali štirje tuji skladi? Češko vztraja, da se odnos slovenskih bank ni spremenil. »Ko recimo v švicarski banki slišijo, da si najbogatejši Slovenec, jim to zbudi zanimanje in se želijo pogovarjati. Slovenskim ne.«
Ker pa na svetu niso samo slovenske banke, Češku denarja za njegove projekte danes več ne manjka. Dobi ga ne samo pri tujih bankah, ampak tudi pri zasebnih vlagateljih. Ob najinem srečanju je že vedel, da smo vrednost njegovega deleža v Studiu Moderna letos ocenili na nekaj več kot 400 milijonov evrov. Ko omenim, da je njegova družba vredna že več kot Mercator pri trenutni borzni ceni, skomigne z rameni, češ da ne razmišlja o tem, koliko je vreden Mercator. Izraz na njegovem obrazu ne izda, ali smo ga ocenili pravilno ali ne - čeprav je prav on eden redkih slovenskih podjetnikov, ki precej dobro pozna tržno vrednost svojega podjetja. Vanj so namreč v zadnjih letih lastniško vstopili najprej trije tuji tvegani skladi (Templeton, Insight in JHP), lani pa še četrti, General Atlantic, pri čemer so tudi prvi trije še povečali svoj vložek. Kako so ovrednotili svoje vložke, Češko ne pove. Potrdi pa, da je bila cena za vstop v Studio Moderna lani višja kot pred dvema letoma. »V enem letu se marsikaj zgodi, če podjetje raste po 20 ali več odstotkov na leto,« pravi zadovoljno.
avtorica: Vita Cajnko Javornnik; drugi del članka, ki je bil objavljen v reviji Manager - najbogatejši Slovenci 2012, november 2012, bomo objavili jutri.
V novembrski številki revije Manager - najbogatejši Slovenci 2011 si lahko ogledate celotno lestvico in preberete zgodbe bogatašev iz prve roke.
Revijo lahko kupite na bolje založenih prodajnih kioskih, ker pa je vsako leto "razgrabljena", vam omogočamo, da čim prej NAROČITE SVOJ IZVOD.